ПРОЕКТ АНТИКОРУПЦІЙНОЇ ПРОГРАМИ
Управління державної охорони України на 2019-2021 роки
І. Засади загальної відомчої політики щодо запобігання та протидії корупційним та пов’язаним з корупцією правопорушенням, заходи з їх реалізації, а також з виконання антикорупційної стратегії та державної антикорупційної програми
Стратегія національної безпеки України, яка затверджена Указом Президента України від 26 травня 2015 № 287/2015, (далі – Стратегія) спрямована на реалізацію до 2020 року визначених нею пріоритетів державної політики національної безпеки, а також реформ, передбачених Угодою про асоціацію між Україною та ЄС, ратифікованою Законом України від 16 вересня 2014 року № 1678-VII, і Стратегією сталого розвитку «Україна – 2020», схваленою Указом Президента України від 12 січня 2015 року № 5. У вищевказаній Стратегії корупцію визнано однією з актуальних загроз національній безпеці України, що негативно впливає на всі аспекти життєдіяльності в суспільстві, на розвиток соціальних, фінансово-економічних процесів, призводить до величезних економічних втрат, руйнує правові й етичні відносини між людьми, має вкрай негативні політичні наслідки, у тому числі на міжнародному рівні, гальмує розвиток держави та стає на заваді євроінтеграції.
Антикорупційну програму УДО України на 2019-2021 роки (далі – антикорупційна програма) розроблено відповідно до статті 19 Закону України «Про запобігання корупції» з урахуванням положень Методології оцінювання корупційних ризиків у діяльності органів влади, затвердженої рішенням НАЗК від 02.12.2016 року № 126 (зареєстрована в Міністерстві юстиції України 28.12.2016 року за № 1718/29848), Методичних рекомендацій щодо підготовки антикорупційних програм органів влади, затверджених рішенням НАЗК від 19.01.2017 року № 31, та Порядку підготовки, подання антикорупційних програм на погодження до НАЗК та здійснення їх погодження, затвердженого рішенням НАЗК від 08.12.2017 року № 1379, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22.01.2018 року за № 87/31539 та на виконання наказу УДО України від 11.12.2018 № 482 «Про проведення оцінки корупційних ризиків у діяльності УДО України».
Головною метою антикорупційної програми є вжиття заходів, спрямованих на створення додаткових запобіжників вчиненню корупційних і пов’язаних з корупцією правопорушень військовослужбовцями та працівниками УДО України. Її положення є обов’язковими для виконання усіма військовослужбовцями та працівниками УДО України.
Політика УДО України щодо запобігання і протидії корупції в УДО України ґрунтується на принципах:
- верховенства права;
- доброчесності на публічній службі;
- формування негативного ставлення до корупції;
- невідворотності покарання за корупційні правопорушення;
- ефективності та законності використання бюджетних коштів;
- прозорості та відкритості антикорупційної діяльності;
- забезпечення безпеки інформації з обмеженим доступом;
- залучення громадськості до здійснення антикорупційних заходів.
В основу розроблення антикорупційної програми покладено також принципи:
- відповідності антикорупційних заходів Конституції України та законодавству України;
- удосконалення створеної внутрішньої організаційної системи запобігання і протидії корупції;
- участь військовослужбовців та працівників у формуванні та реалізації антикорупційних стандартів і процедур;
- відповідальність та невідворотність покарання військовослужбовців та працівників незалежно від займаної посади та інших умов у разі вчинення ними корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень;
- управління корупційними ризиками та регулярний моніторинг ефективності впроваджених антикорупційних заходів.
Заходи з виконання антикорупційної стратегії та державної антикорупційної програми будуть включені до положень антикорупційної програми після їх прийняття.
Шляхи та способи розв’язання проблеми
Заходами з реалізації загальної відомчої політики щодо запобігання та протидії корупції у діяльності УДО України у 2019-2021 роках є:
аналіз стану запобігання та протидії корупційним і пов’язаним з корупцією правопорушенням, виконання вимог Закону України «Про запобігання корупції» військовослужбовцями та працівниками УДО України;
виявлення корупціогенних ризиків у діяльності самостійних структурних підрозділів УДО України, а також підприємств, установ та організацій, які перебувають у сфері управління УДО України, виявлення причин і умов їх виникнення, реалізація заходів щодо їх усунення (мінімізації);
проведення службових перевірок та розслідувань, також створення умов невідворотності відповідальності осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;
удосконалення роботи з добору кадрів, підвищення професійного рівня військовослужбовців та працівників УДО України;
вжиття заходів щодо покращення матеріально-побутового забезпечення та соціального захисту військовослужбовців та працівників УДО України як визначальних чинників стимулювання проходження служби та праці в УДО України й запобігання корупційним проявам;
вжиття заходів навчального та методичного характеру щодо застосування і виконання положень антикорупційного законодавства військовослужбовцями та працівниками УДО України;
взаємодія з міжнародними і національними органами, установами і організаціями з питань розроблення заходів, спрямованих на запобігання і протидію корупційним і пов’язаним із корупцією правопорушенням;
інформування громадськості про здійснювані УДО України заходи щодо запобігання та протидії корупційним і пов’язаним із корупцією правопорушенням в діяльності УДО України, а також установ та підприємств, що перебувають у сфері управління УДО України;
здійснення заходів щодо дотримання вимог фінансового контролю, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів;
запобігання корупції під час проведення процедур закупівель, посилення ефективності управління фінансовими ресурсами, розвиток та підтримка системи внутрішнього аудиту;
створення умов для повідомлень про факти порушення вимог антикорупційного законодавства, надання допомоги особам, які повідомляють про порушення вимог антикорупційного законодавства;
інші заходи, визначені антикорупційним законодавством України.
II. Оцінка корупційних ризиків в УДО України, заходи щодо усунення виявлених корупційних ризиків, особи, відповідальні за їх виконання, строки та необхідні ресурси
Відповідно до законодавства України, УДО України не надає адміністративних послуг та не виконує контрольно-наглядових функцій.
З аналізу повноважень підрозділів УДО України, їх військовослужбовців та працівників вбачається, що в окремих із них існує вірогідність виникнення корупційних ризиків. Разом з цим, в системі УДО України постійно впроваджуються заходи, спрямовані на їх недопущення та мінімізацію. Зокрема, мінімізація їх вчинення досягається шляхом підвищення рівня свідомості особового складу УДО України щодо неприйняття корупції, вжиття додаткових заходів профілактичного, навчального, методичного та дисциплінарного характеру.
Водночас, потребують покращення матеріально-побутове забезпечення та соціальний захист військовослужбовців та працівників УДО України, особливо встановлення належного та конкурентоспроможного, порівняно з іншими правоохоронними органами та військовими формуваннями, розміру грошового та пенсійного забезпечення військовослужбовців УДО України, що є дієвим чинником запобігання корупції.
Незважаючи на те, що УДО України не наділене правом законодавчої ініціативи, УДО України вживає заходів щодо удосконалення законодавства.
Наказом УДО України від 11.12.2018 № 482 розпочато проведення оцінки корупційних ризиків у діяльності УДО України, наказом УДО України від 27.04.2018 № 179 затверджено Положення про Комісію з оцінки корупційних ризиків в УДО України та утворено Комісію з оцінки корупційних ризиків в УДО України.
Комісією визначено 7 об’єктів для ідентифікації корупційних ризиків у діяльності УДО України, серед яких 1 об’єкт відноситься до загальних функцій та 4 об’єкти – до спеціальних функцій забезпечення.
Комісією ідентифіковано 7 корупційних ризиків, які потребують вжиття додаткових запобіжних заходів. Із них можливі при здійсненні загального керівництва діяльністю, виконання окремих завдань УДО України, оперативно-розшукової діяльності та окремих контррозвідувальних заходів – 2; можливі при виконанні функцій з управління підрозділами УДО України, матеріально-технічного забезпечення, управління персоналом та підготовки кадрів, а також у сфері соціально-побутового забезпечення особового складу УДО України – 5.
Комісією з урахуванням Методології оцінювання корупційних ризиків у діяльності органів влади, затвердженої рішенням НАЗК від 02.12.2016 № 126, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 28.12.2016 за № 1718/29848, проведено оцінювання ідентифікованих корупційних ризиків, визначено 2 з середнім рівнем, 5 з низьким.
За результатами проведеної оцінки корупційних ризиків в УДО України затверджено звіт (додаток 1), який включає опис ідентифікованих корупційних ризиків у діяльності УДО України, чинники корупційних ризиків та можливі наслідки корупційного правопорушення чи правопорушення, пов’язаного з корупцією, а також пропозиції щодо заходів із усунення (зменшення) їх рівня. Визначено відповідальних за їх виконання, строки та необхідні ресурси.
Навчання військовослужбовців та працівників УДО України відбуватиметься шляхом проведення занять і тренінгів із залученням фахівців Національного агентства з питань запобігання корупції та інших державних органів, Інституту УДО України Київського національного університету імені Тараса Шевченка та інших закладів освіти, керівників самостійних структурних підрозділів УДО України (чи визначених ними військовослужбовцями та працівниками), представників громадських та правозахисних організацій за темами: правовий механізм протидії корупції в Україні; етичні основи антикорупційної поведінки осіб, що перебувають на військовій та державній службі; психологічні аспекти формування антикорупційної поведінки; загальна характеристика основних антикорупційних обмежень; запобігання та врегулювання конфлікту інтересів в діяльності військовослужбовців та працівників УДО України; адміністративна та кримінальна відповідальність за правопорушення, пов’язані з корупцією.
Дата | Тематика | Цільова аудиторія | Виконавець |
І квартал 2019-2021 | Правовий механізм протидії корупції в Україні. Етичні основи та психологічні аспекти формування антикорупційної поведінки осіб, що перебувають на військовій службі. | Військовослужбов-ці та працівники УДО України | Інститут, Уповноважений підрозділ, СВБ ДОЗО УДО України; представники інших закладів освіти громадських організацій (за домовленістю). |
ІІ–ІII квартал 2019-2021 | Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів в діяльності УДО України | Військовослужбов-ці та працівники УДО України | СВБ ДОЗО, ДРОС, Уповноважений підрозділ УДО України; фахівці НАЗК (за домовленістю); СЮЗ УДО України. |
ІІ–ІII квартал 2019-2021 | Адміністративна та кримінальна відповідальність за правопорушення, пов’язані з корупцією | Військовослужбов-ці та працівники УДО України | Інститут, СЮЗ, Уповноважений підрозділ УДО України; фахівці НАЗК та представники інших закладів освіти (за домовленістю). |
ІV квартал 2019-2021 | Організація діяльності по запобіганню корупційним правопорушенням та діянням пов’язаним з корупцією | Військовослужбов-ці та працівники УДО України | Уповноважений підрозділ УДО України; СВБ ДОЗО УДО України |
ІV квартал 2019-2021 | Особливості здійснення заходів фінансового контролю стосовно окремих категорій осіб відповідно до ст. 52-1 Закону України «Про запобігання корупції» | Військовослужбов-ці та працівники УДО України | Уповноважений підрозділ УДО України фахівці НАЗК (за домовленістю). |
Вивчення цих тем спрямоване на підвищення рівня свідомості особового складу УДО України щодо неприйняття корупції, вжиття додаткових заходів профілактичного, навчального, методичного та дисциплінарного характеру з метою формування антикорупційної поведінки військовослужбовців та працівників УДО України.
Моніторинг та контроль за станом виконання заходів, передбачених антикорупційною програмою, покладений на Інспекцію УДО України (далі – Уповноважений підрозділ), яка не рідше одного разу на квартал проводить оцінку виконання заходів щодо усунення виявлених корупційних ризиків, під час якої здійснює оцінку ефективності антикорупційної програми, в разі необхідності, інформує про хід виконання антикорупційної програми Начальника УДО України та Комісію (у межах моніторингу ведеться облік, аналіз та узагальнення отриманої інформації).
За необхідності Комісія ініціює питання про внесення змін до антикорупційної програми. Рішення Комісії є підставою для здійснення в установленому порядку корегувальних дій щодо антикорупційної програми, яке затверджується Начальником УДО України.
У період між засіданнями Комісії безпосередня організація роботи з виконання антикорупційної програми, формування пропозицій у разі необхідності в її корегуванні та поточний моніторинг здійснюється Уповноваженим підрозділом.
Для здійснення відповідних заходів Уповноважений підрозділ має право одержувати від самостійних структурних підрозділів УДО України, установ та підприємств, що перебувають у сфері управління УДО України інформацію та документи, необхідні для надання об’єктивної та неупередженої оцінки, залучати в установленому порядку представників інших органів, установ, організацій, у тому числі громадських, науковців, експертів та інших.
Антикорупційна програма переглядається Комісією у разі виявлення нових корупційних ризиків в діяльності УДО України, прийняття державної програми з реалізації антикорупційної стратегії, інших актів законодавства у сфері запобігання корупції, а також якщо в процесі реалізації заходів, передбачених антикорупційною програмою, виявлено недостатню їх ефективність та/або у разі надання пропозицій НАЗК. Після прийняття антикорупційної стратегії та державної антикорупційної програми до антикорупційної програми зміни вносяться протягом 30 робочих днів.
Оцінка результатів здійснення заходів, передбачених антикорупційною програмою здійснюється виходячи з таких критеріїв:
1) повноти виконання;
2) своєчасності виконання;
3) ефективності здійснення.
Основними критеріями виконання заходів Антикорупційної програми є:
1) створення умов для мінімізації ідентифікованого корупційного ризику у зв’язку з виданням нормативно-правового акта, прийняттям організаційно-розпорядчого документа, проведенням заходів навчального та методичного характеру тощо;
2) мінімізації ідентифікованого корупційного ризику, що підтверджено даними статистичної звітності, судовою, іншою правозастосовною практикою;
3) підвищення рівня довіри громадян до УДО України;
4) зміцнення позитивного іміджу УДО України.
Показниками ефективності виконання антикорупційних заходів є:
1) кількість проведених профілактичних заходів;
2) кількість і якість реалізованих програмних заходів;
3) якість виявлення корупційних проявів;
4) якість реагування суб’єктів на заяви та повідомлення про корупційні діяння;
5) кількість осіб, притягнутих до адміністративної відповідальності за вчинення корупційних діянь;
6) кількість осіб, притягнутих до кримінальної відповідальності за вчинення службових злочинів.
На кожному окремому напрямі антикорупційної діяльності система показників матиме власний набір складників, який визначається завданнями окремих заходів.
Комісія під час проведення оцінки результатів здійснення заходів, передбачених антикорупційною програмою, у разі порушення строків, неповноти виконання заходу або неефективності вжитих заходів з’ясовує такі питання:
1) пов’язаність невиконання, несвоєчасного або неповного виконання заходу із неналежною організацією його виконання та нездійсненням моніторингу результату його впровадження з боку керівництва;
2) доцільність внесення змін до Антикорупційної програми.
Незалежний громадський контроль антикорупційної програми здійснюється шляхом забезпечення доступу громадськості до ознайомлення з антикорупційною програмою на офіційному сайті УДО України. До контролю, у разі необхідності, можуть також залучатися міжнародні інституції.
Громадськість та експерти можуть висловити пропозиції і зауваження до проекту Антикорупційної програми УДО України, надіславши їх протягом десяти днів на скриньку електронної пошти: [email protected]